Spitalul viitorului: Digitalizare în beneficiul pacienţilor şi al personalului medical

Dacă pandemia COVID-19 ne-a învăţat un lucruz, este că trebuie să regândim şi să reformulăm modul în care facem lucrurile. Intensitatea acestui virus ne-a provocat să reflectăm la cum va arăta spitalul viitorului. Ne-am dat seama că a accelerat trei tendinţe care existau si înainte de pandemie. Acestea sunt:

  • conceptul unui sistem conectat de îngrijire medicală;
  • accelerarea telehealth-ului, o dimensiune virtuală a îngrijirii medicale;
  • creşterea gradului de implicare în propria sănătate şi în cea a familiilor noastre.

Spitalul viitorului sau spitalul digital este o reţea cu capacitate flexibilă, conectată printr-o singură infrastructură digitală: pacienţii bolnavi în stare critică sunt îngrijiţi în unităţi ATI (sprijinite de la distanţă); îngrijirea periodică are loc în centrele de sănătate conectate din comunitate; în timp ce populaţia de pacienţi cu risc moderat este monitorizată de la distanţă şi mai atentă cu sănătatea proprie ca niciodată.

Aşadar, în loc să discutam despre un singur punct fizic, fix, spitalul viitorului este o reţea scalabilă şi modulară. Este suficient de flexibil pentru a oferi îngrijiri extrem de complexe unui număr mare de pacienţi noi în locaţii în continuă schimbare, continuând în acelaşi timp să ofere îngrijiri regulate restului populaţiei.

1. Tratamentul şi îngrijirea virtuală joacă un rol esenţial în această reţea. Am văzut deja modul în care secţiile de ATI, ghidate de la distanţă, ajută spitalele să-şi reducă îngrijirile în timpul crizei. În viitorul apropiat, în ţările dezvoltate, aceste tele-ATI din spitalele mai mari vor putea fi conectate la facilităţi mobile şi hub-uri aflate în comunitate, printr-o singură infrastructură digitală. Personalul din centrele de coordonare a asistenţei centralizate va sprijini fluxul de pacienţi şi va gestiona resursele de la distanţă pentru a elimina blocajele din reţea, trimiţând medici, paturi de la ATI sau alte echipamente medicale în locurile în care este nevoie 24 de ore din 24.

2. Spitalul digital poate ajuta, de asemenea, să se asigure că pacienţii primesc acelaşi nivel de îngrijire şi expertiză, indiferent de locul în care locuiesc. Soluţiile IT bazate pe cloud captează şi analizează cele mai recente date şi cercetări de la spitale din întreaga lume – mari sau mici – pentru a obţine informaţii despre COVID-19, precum şi despre complexităţile co-morbidităţilor şi eficacitatea protocoalelor. Furnizorii principali aplică analize şi inteligenţă artificială pentru a sprijini echipa multidisciplinară a unui pacient în luarea celor mai bune decizii de tratament pentru acea persoană. Gândiţi-vă la acesta ca la sistemul GPS din maşina dvs., oferind actualizări în timp real pentru a vă ajuta să găsiţi cel mai rapid drum spre casă.

3. Îmbunătăţirea experienţei personalului este crucială, în special în momentele de stres. Profesioniştii din domeniul sănătăţii lucrează mai mult şi mai greu ca niciodată, dedicând mai mult timp proceselor administrative şi căutând echipamente, mai degrabă decât pacienţii. Acum îşi pun şi propriile vieţi în pericol. Şi deşi tehnologia de ultimă oră poate fi un ajutor uriaş în tratarea unui virus nou, uneori este nevoie de ceva mult mai simplu. De exemplu, asistenţii medicali joacă un rol esenţial în a ajuta un pacient să se simtă în siguranţă şi îngrijit, deoarece deseori petrec mai mult timp decât alte cadre medicale alături de pacienţi, ocupându-se de emoţiile care vin cu boala. Pe de altă parte, un studiu arată că o asistentă poate petrece până la 40% din ziua sa pur şi simplu căutând echipamente. În spitalul viitorului este esenţial ca personalul medical să petreacă cât mai mult timp cu pacienţii sai. Acesta este motivul pentru care la Philips ne asigurăm deja că în timpul pandemiei, elementele vitale precum ventilatoarele sunt etichetate şi pot fi găsite folosind o aplicaţie simplă de către oricine are nevoie de ele, de la asistenţi medicali până la şefi de departament. Lucrăm în fundal pentru a ne asigura că abilităţile şi capacitatea sunt disponibile pentru acei pacienţi care au cele mai mari nevoi.

4. În cazul unui al doilea val de virus, autorităţile medicale trebuie să găsească, de asemenea, modalităţi din ce în ce mai inovatoare de a îngriji pacienţii non-COVID. Vedem scăderi mari în diagnosticul de cancer şi chirurgie electivă pentru bolile cardiovasculare, deoarece resursele sunt deviate pentru a gestiona focarul şi pe măsură ce pacienţii evită spitale mai mari. Unul dintre directorii generali ai spitalului ar putea aborda acest lucru prin permiterea intervenţiilor chirurgicale de zi în alte locaţii. De exemplu, în curând ar putea fi posibil ca un pacient să aibă o operaţie de stent într-un laborator mobil dintr-un centru comercial apropiat de casă.

Acestea sunt doar câteva dintre beneficiile pe care le poate aduce un spital digitalizat pentru sistemul de sănătate în particular şi pentru bunăstarea unei comunităţi şi a pacienţilor săi, în general. Bineînţeles că în România ne confruntăm cu multe alte provocări: accesul la sănătate pentru o mare parte din populaţie, teama de digitalizare, modernizarea infrastructurii de sănătate etc. În schimb, pe termen lung, cu eforturi constante şi cu unul şi acelaşi obiectiv în minte, spitalul digital este un model spre care trebuie să tindem.

Articol de Şerban Isopescu-Weber, lider al diviziei dedicate Health Systems, Philips România.

Spitalul Digital este un proiect realizat de SpațiulMedical și BORO Communication, în parteneriat cu Philips Healthcare România.