Raluca Sîmbotin (MSD): Provocări și schimbări necesare pentru îmbunătățirea îngrijirii pacienților oncologici în timpul pandemiei

Fără doar și poate, supraviețuirea și calitatea vieții pacienților cu cancer au fost afectate semnificativ de schimbările modului în care serviciile medicale au fost furnizate în contextul pandemiei Covid-19. Situația pacienților oncologici din România a devenit și mai dificilă decât era anterior, întrucât accesul la diferitele servicii medicale de care au nevoie aceștia a devenit extrem de complicat (pe fondul indisponibilității multor spitale, care au devenit unități Covid, cât și din cauza temerilor pacienților față de infectarea cu acest virus). În același timp, acum știm mult mai bine care sunt vulnerabilitățile sistemului de sănătate și cum pot fi abordate. Recenta întâlnire online „Spitalul nostru”, dedicată rolului vital al spitalului în comunitate, organizată de BORO Communication pe 28 aprilie 2021, a fost onorată de participarea unor invitați din mai multe domenii relevante pentru activitatea spitalelor: manageri, autorități publice, reprezentanți ai unor furnizori de servicii. A fost abordată cu acest prilej și această temă dificilă de actualitate: situația pacienților oncologici în sistemul de sănătate românesc pe durata pandemiei. Despre acest subiect a vorbit și reprezentanta companiei farmaceutice MSD Raluca Sîmbotin, Policy & National Account Manager.

De peste un secol, MSD este lider al industriei farmaceutice la nivel mondial, descoperind medicamente și vaccinuri pentru multe dintre cele mai dificil de tratat boli ale lumii. Astăzi, MSD continuă să se afle în avangarda cercetării, contribuind la progresul în prevenirea și tratarea bolilor care amenință oamenii și comunitățile din întreaga lume, incluzând aici cancerul. 

Recent, pentru a veni în sprijinul pacienților diagnosticați cu cancer, MSD România a dezvoltat platforma Onco-plan.ro, care oferă informații și sfaturi utile pentru acești pacienți în domenii precum nutriție, sănătate emoțională, comunicarea cu medicul și cu familia, asociații de pacienți și grupuri de suport. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu FABC (Federația Asociațiilor Bolnavilor de Cancer).

Nu există un moment mai bun pentru a vorbi despre rolul spitalului în comunitate decât cel în care ne aflăm astăzi” a subliniat Raluca Sîmbotin. Iar asta pe seama faptului că pandemia de Covid-19 a avut, dincolo de numeroasele efecte negative evidente, și un efect de revelator prin faptul că, a pus o lupă asupra problemelor cu care se confruntă spitalele din România precum: lipsa acută de personal, infrastructura precară și finanțarea insuficientă. „Impactul pe care l-am văzut cu toții a fost o adresabilitate și accesibilitate scăzută (a pacienților la serviciile medicale), în special pentru pacienții cu cancer încă nediagnosticați, dar și pentru cei aflați în tratament.”

Raluca Sîmbotin a abordat și un subiect de mare interes pentru pacienți și lumea medicală deopotrivă, acela al traseului pacienților oncologici în sistemul public de sănătate. Pandemia a avut și continuă să aibă un impact negativ semnificativ asupra parcursului acestor pacienți prin diversele servicii de sănătate în cadrul centrelor medicale. Se estimează că volumul serviciilor de diagnosticare a scăzut cu aproape 50% ca efect al pandemiei în 2020, conform statisticilor INSP. Astfel, în prima jumătate a anului au fost înregistrate cu 15% mai puține diagnostice oncologice decât în anul precedent. Furnizarea de servicii spitalicești în secțiile de oncologie clinică a fost, de asemenea, afectată, mai puțini pacienți oncologici accesând spitalele: cu 50%, respectiv 40% mai puțini pacienți externați în trimestrele 3 și 4 ale anului trecut. 

Din păcate, problemele cauzate de pandemie au avut un impact negativ direct și asupra indicatorilor macro de sănătate. „Am văzut un exces de mortalitate, 36.000 de români au decedat anul trecut în plus în comparație cu ani normali, iar din aceștia 58% au decedat din alte cauze decât cele legate de Covid-19.” a afirmat Raluca Sîmbotin. Pe fondul accesului limitat la servicii de îngrijire a sănătății, cel puțin în al doilea semestru al lui 2020, excesul de mortalitate înregistrat în România a depășit constant și substanțial media UE27.  Ca urmare, nu constituie o surpriză faptul că Eurostat a documentat recent scăderea importantă a speranței de viață la naștere cauzată de pandemie în rândul cetățenilor europeni. Poziționată după Spania și Bulgaria,  România a înregistrat a treia cea mai mare scadere a speranței de viață la naștere în anul pandemiei, o scădere dramatică de altfel. Prin cei 1,4 ani în minus la speranța de viață la naștere a românilor s-a șters practic un deceniu sau chiar mai mult, de progres măsurat prin acest indicator de sănătate. Trebuie, așadar, găsite cât mai urgent soluții care să vină în sprijinul pacienților oncologici, pentru creșterea accesului la tot ce înseamnă servicii de diagnostic și tratament. 

Există speranțe că situația poate fi îmbunătățită prin PNRR sau Programul Operațional de Sănătate. De exemplu, prin dezvoltarea infrastructurii IT necesare pentru consultațiile online, prin îmbunătățirea circuitelor distincte Covid și non-Covid în cadrul spitalelor, pentru ca acestea să poată deservi simultan și pacienți non-Covid, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară necesare. Nu trebuie neglijată nici majorarea bugetelor alocate pentru asigurarea investigațiilor, atât de necesare pentru diagnosticarea persoanelor cu boli oncologice.

Legat de traseul pacienților în sistemul medical, MSD a înțeles nevoia oamenilor de a cunoaște mai bine care sunt pașii de urmat. Astfel, s-a născut platforma Onco-plan.ro, un traseu al pacientului cu cancer pulmonar explicat în 8 pași simpli, de la cele mai frecvente simptome la analizele specifice, inclusiv testarea biomarkerilor, opțiuni de tratament și monitorizarea.  

Astfel de inițiative în sprijinul pacienților oncologici sunt neîndoielnic binevenite. Însă, fără dubiu, este nevoie și de măsuri sistemice pentru sprijinirea lor. Reluând o idee menționată de președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Adrian Gheorghe, Raluca Sîmbotin a subliniat și importanța de a regândi finanțarea sectorului de sănătate din România din perspectiva traseelor pacienților, în prelungirea poziției exprimate de domnul Adrian Gheorghe care a vorbit despre faptul că, actualmente, prevederile legale concep sistemul de sănătate în termeni de „paliere de servicii”, iar comunicarea dintre acestea este deficitară. În timp ce, în realitate, un pacient care caută soluții pentru sănătatea sa, traversează mai multe niveluri de servicii chiar și într-o singură zi. 

S-a făcut referire și la un studiu realizat de MSD împreună cu The Economist Inteligence Unit, o analiză comparativă a politicilor cu privire la controlul cancerului pulmonar în mai multe țări europene. Astfel că, există în prezent o serie de recomandări privind  îmbunătățirea traseului pacienților oncologici în sistemele de sănătate, recomandări cu valoare de obiective specifice:

  • Implementarea unui pachet financiar integrat care să acopere toate investigațiile necesare pentru diagnosticarea oncologică.
  • Posibilitatea prescrierii acestor investigații de către medicii pneumologi chiar înaintea medicilor oncologici (în cazul pacienților cu cancere pulmonare).
  • Realizarea de investiții în centre de diagnostic cu tehnologie de înaltă calitate și precizie, care să grupeze într-o aceeași locație toate serviciile medicale necesare acestor pacienți (de exemplu bronhoscopie, anatomie patologică, biologie moleculară, genetică medicală, etc). 
  • Definirea unui traseu clar al pacientului în sistemul de sănătate, cu timpi clari pentru fiecare etapă.
  • Necesitatea tumor board-urilor (comisii multidisciplinare de medici specialiști care se reunesc pentru a discuta aspecte legate de diagnosticele oncologice ale pacienților și a decide de comun acord strategiile terapeutice optime.)

Discuțiile vor continua pe 23 și 24 septembrie la cea de-a șasea ediție a Convenției Române a Spitalelor ROHO, care va avea loc la Hotel Caro din București.

Emanuel Guţan

Country Manager Ecolab Romania, Bulgaria, Ukraina, Moldova

Partener ROHO

 

“Ecolab Romania, prin Divizia Healthcare, oferă soluții de prevenire a infecțiilor care ajută la asigurarea unui mediu mai curat, mai sigur și mai sănătos pentru pacienți și furnizorii de servicii medicale, ceea ce duce la rezultate îmbunătățite, eficiențe operaționale și satisfacție crescută a pacienților. Modelul nostru unic de livrare a programului de preventive reunește tehnologie de ultimă oră, informații în timp real, servicii furnizate personal și instruire de bune practici. Participarea activă la evenimentele ROHO ne provoacă să identificăm împreună cu specialiștii din spitale, soluții pentru creșterea calității serviciilor medicale românești.”

Prof. Dr. Viorel Scripcariu

Rector, UMF Iași

Partener Educațional ROHO

 

”A profesa medicina presupune asumarea, zi de zi, a unei imense responsabilități: confortul, sănătatea și chiar viața pacienților noștri depind de noi, de calitatea actului medical pe care îl oferim. De aceea, autoritatea formală sau informală în lumea medicală implică un grad de responsabilitate semnificativ mai ridicat decât în alte profesii. Cum apar liderii în domeniul medical, care sunt condițiile și contextul favorabile apariției lor? În primul rând, un lider medical nu apare, ci se formează. Procesul începe din școală, din învățământul preuniversitar, atunci când se cristalizează atât trăsăturile de caracter ale individului, cât și vocația sa, curiozitatea și apetitul pentru cunoaștere. Aceasta este fundația pe care, mai târziu, mediul universitar clădește cunoștințele specifice domeniului medical. Cunoștințele sunt absolut necesare, dar nu și suficiente – un viitor lider în domeniul medical are vitală nevoie de puterea exemplului, de un model care să-l inspire și pe care să-l urmeze în cariera sa. Relația mentor – discipol în medicină este printre cele mai profunde și complexe relații de acest tip și ea va defini și ghida, în timp, profilul viitorului lider. Nu în ultimul rând, un lider în lumea medicală este un om pentru care acumularea permanentă de cunoștințe este la fel de naturală ca respirația. Medicina este un domeniu extrem de dinamic, în care cercetarea aduce în fiecare zi elemente de noutate pe care un lider profesional trebuie să le asimileze pentru a-și conserva acest statut.”

Jens Jakob Gustmann

Philips Health Systems Sales Leader CEE

Master Partner ROHO

 

“Misiunea Philips este de a îmbunătăți viața oamenilor prin inovații relevante pentru întreg ciclul de sănătate, ceea ce noi numim “health continuum”. Viziunea ROHO este similară cu a noastră și suntem încântați să fim Master Partner al acestui eveniment.“

Prof. Dr. Leonard Azamfirei

Rector, UMF Târgu Mureș

Partener Educațional ROHO

 

“Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie «George Emil Palade» din Târgu Mureș susține acest amplu eveniment internațional dedicat calității actului medical. Suntem o comunitate academică preocupată de viitorul medicinei românești și conștientă de responsabilitatea pe care ne-am asumat-o, aceea de a le oferi absolvenților noștri o educație medicală de elită. Universitățile joacă un rol esențial în formarea viitorilor lideri ai echipelor medicale din spitalele din România. De peste șapte decenii, în centrul medical și universitar Târgu Mureș se formează generații de medici, farmaciști și alți specialiști care sunt dedicați misiunii nobile de a salva vieți și care își aduc aportul la îmbunătățirea sistemului sanitar românesc. Într-o universitate, viitorii lideri din Sănătate dobândesc cunoștințe medicale solide, competențe, abilități și valori esențiale definirii lor ca profesioniști și ca oameni.”

Vasile Ruscovan

Director General, Kapamed

Professional Partner ROHO

 

“Sectorul sanitar din România este într-o continuă schimbare, întâmpinând noi provocări. Creșterea continuă a calității, dar și a complexității serviciilor medicale pun o presiune continuă asupra bugetelor spitalelor publice și private. Înțelegem competitivitatea pieței serviciilor medicale, crescândă pe an ce trece, în vederea atragerii și păstrării pacienților asigurați medical. Dezvoltarea sectorului medical privat mută spitalele publice din zona prestatorilor de servicii medicale, în zona jucătorilor din marea industrie medicală. Pe cale de consecință, elementele ce țin de maximizare și eficiență a lanțului de aprovizionare și de trasabilitate a consumabilelor medicale, în vederea creșterii productivității, siguranției, securității și realizarea de economii, vor face diferența. Kapamed furnizează cele mai eficiente și sigure soluții RFID de optimizare logistică, adaptabile la nevoile fiecărui spital în parte, iar Convenția Română a Spitalelor este locul unde vă vom împărtăși experiența noastră.”

Raluca Șoaita

ARCHITECT & FOUNDER, TESSERACT ARCHITECTURE

Membru Juriu Romanian Healthcare Awards 2021

„Îmbunătățirea infrastructurii medicale este critică și urgentă în Romania.

De aceea, competiții precum Romanian Healthcare Awards 2021 sunt mai mult decăt binevenite pentru a face vizibilitate sectorului medical și bunelor practici din domeniu. Încurajez pe toți medicii, echipele medicale și spitalele care au reușit să schimbe ceva, câtuși de puțin în jurul lor în acest an, să aplice și să contribuie astfel la creșterea calității serviciilor medicale în România. “

Andreea Cigolea

Jurnalist

Membru Juriu Romanian Healthcare Awards 2021

„Am contact în fiecare zi cu medici din toate domeniile, care lucrează atât la stat, cât și la privat. Toți au nemulțumirile lor și consider că a venit momentul ca aceste nemulțumiri să fie aflate de toată lumea. Am văzut în această pandemie medici care sunt adevărate modele de urmat, care au uitat de ei, și-au lăsat și familia pe locul doi, stând peste 12 ore zilnic în spitale. Și cel mai important e de fapt că nu au plecat din țară pentru un trai mai bun, au rămas aici pentru a salva vieți, pentru a fi alături de noi. Cred că astfel de oameni trebuie scoși în față și apreciați la adevărata valoare, pentru că, mai ales acum chiar au nevoie. Romanian Healthcare Awards 2021 reprezintă o ocazie prin care ne putem promova medicii de astăzi și mă bucur că pot face și eu parte din acest proiect.” 

Prof. Dr. Cătălina Poiană

Prorector al Universității De Medicină și Farmacie ”Carol Davila”, din București

Membru Juriu Romanian Healthcare Awards 2021

„Romanian Healthcare Awards 2020 reprezintă un moment în care societatea medicală își promovează medicii, spitalele și echipele medicale care au dat dovadă de implicare și profesionalism în activitatea curentă pentru și în beneficiul pacienților. Sunt onorată că fac parte din juriul acestui eveniment, un juriu format din reputate personalități. Acest eveniment trebuie să ne arate că România are medici valoroși și unități medicale unde se practică un act medical de calitate.

În calitate de președinte al Colegiului Medicilor din Municipiul București, cel mai numeros colegiu teritorial, cu peste 13.500 de membri activi, susțin valorizarea medicilor, iar în calitate de prorector al Universității de Medicină și Farmacie ”Carol Davila” din București salut această inițiativă care promovează medicii de astăzi, studenții de ieri, pe care noi i-am format în toate universitățile de medicină și farmacie din țară.”

Dr. Adrian Udrea

 Director Medical, Medisprof Cancer Center

Membru Juriu Romanian Healthcare Awards 2021

“Puterea exemplului a fost întotdeauna unul din motivele pentru care am clădit ceva in clinica mea. Haideți să ieșim din anonimat și să arătăm tuturor cât suntem de pasionați și de profesioniști în ceea ce facem.”

Conf. Univ. Dr. Diana Loreta Păun

Consilier Prezidential, Departamentul Sănătate Publică, Administrația Prezidențialăi

Președinte și membru al Juriului internațional Romanian Healthcare Awards 2021

“De prea puține ori vorbim despre excelență în medicina românească și trebuie să recunoaștem că avem nenumărate povești de succes, atât din sfera profesioniștilor din sănătate, cât și a spitalelor. Punând mai des în lumină aceste povești, putem obține un efect de multiplicare! Pandemia cu care ne confruntăm ne-a dovedit o dată în plus rolul critic pe care personalul medical îl are în lupta împotriva răspândirii virusului. Fără îndoială că rezultatele medicilor și ale echipelor medicale nu ar fi fost posibile fără spitale performante. 


Romanian Healthcare Awards constituie o ocazie extraordinară de a ne arăta recunoștința pentru medici și echipe medicale a căror activitate stă sub semnul profesionalismului, devotamentului și responsabilității, și de a premia spitale modele de bune practici, în care putem păși cu încredere. Cele trei categorii ale ediției din 2020 – Medicul Anului, Echipa Medicală a Anului și Spitalul Anului vin să încununeze efortul consecvent depus zi de zi, pentru menținerea sănătății noastre, a tuturor, oferindu-ne nouă, membrilor juriului, prilejul de a ne arăta aprecierea și de a vă oferi însemnele prețuirii noastre pentru valorile promovate! Vă invit așadar, în calitate de Președinte și membru al juriului să vă faceți cunoscute poveștile de succes, nu doar în România, ci în lumea întreagă!”

Prof. Dr. Viorel Scripcariu

Rector al Universității de Medicină și Farmacie ”Grigore T.  Popa”, din Iași

Membru Juriu Romanian Healthcare Awards 2021

„La sfârșitul unei gărzi infernale sau după o operație dificilă, când realizezi că ți-ai ales un drum cu sens unic, îți aduci aminte și de ce ai ales să urmezi una dintre cele mai grele dar și mai nobile meserii din lume. De ce ai ales să pui sănătatea celor din jur mai presus de propria sănătate și de ce, de multe ori, petreci mai mult timp la spital decât alături de familie. Pentru că medicina este mai mult decât o profesie, este o vocație, te definește nu doar ca profesionist, ci și ca om, și pentru că medicii adevărați nu așteaptă nici bani, nici laude, pentru a-și face datoria. Câteodată, însă, ai nevoie de încurajări și de premii ca să poți mergi mai departe, așa cum actorii se hrănesc cu aplauzele publicului. Iar Romanian Healthcare Awards 2020, prima competiție din România cu juriu internațional, dedicată medicilor, echipelor medicale și spitalelor, exact asta și-a propus, să certifice valoarea profesională și umană, să ofere un plus de considerație și recunoștință.”