Dr. Horațiu Ioani, Medicentrum: Telemedicina poate pune în legătură medici cu diferite specializări pentru ca pacientul să aibă în câteva zile un plan terapeutic complet

Dr. Horațiu Ioani este șeful secției de neurochirurgie la Spitalul clinic Colentina. Acesta a lansat platforma online Medicentrum pentru evaluarea pacienţilor la distanţă. Pe 23 iulie a participat în calitate de Speaker în cadrul evenimentului Xgroup Meeting – Spitalul Digital, parte a campaniei de comunicare a celei de-a cincea ediții a Convenției Române a Spitalelor ROHO

Vă prezentăm un sumar al intervenției domnului Dr. Horațiu Ioani, din cadrul evenimentului:

„Vorbim de telemedicină de foarte mulți ani în România, de foarte multe proiecte cu niște sume imense. În Marea Britanie, acolo unde eu mi-am făcut specializarea, lucram într-un sistem de telemedicină a cărui creare și implementare a costat în jur de 5000 de lire. 

Când am revenit în România, în Spitalul Colentina, îmi veneau pacienți pe care trebuia să îi trimit către comisii de specialitate la alte departamente și era destul de dificil să faci asta. De aceea, am creat o platformă, Neurocentrum inițial, care trebuia să mă deservească pe mine și pe încă câțiva colegi și să fluidizeze parcursul pacienților. Așadar, Neurocoentrum, care a devenit între timp Medicentrum, a plecat de la nevoia pacientului.

Platforma a costat mai puțin de 1000 de euro, după care am accesat o finanțare europeană de 38.000 de euro pe baza căreia am dezvoltat Medicentrum. Proiectul are în acest moment, pe platforma mamă 270 de medici, și plecând de la baza acestui proiect au fost create platforme în alte 20 de spitale, 19 din București și un spital din Covasna, care au deservit în jur de 6000-7000 de pacienți, în această perioadă a pandemiei. 

Din discuțiile pe care le-am mai avut cu alte persoane, am realizat că lumea nu prea înțelege ce e telemedicina. Noi folosim acest termen la un mod foarte general. Eu vorbind la telefon cu un pacient este, de asemenea, o formă de telemedicină. Desigur, discutăm și despre o telemedicină mai structurată unde sunt niște platforme care comunică între ele în mod securizat, mult mai profesionale.     

Medicentrum, în momentul de față are ca scop rezolvarea problemelor de comunicare între pacient și medic, să încercăm să punem în legătură un pacient din afara capitalei cu un medic din București, mult mai rapid, în câteva zile, sau o săptămână, fără să aștepte după o programare care durează uneori și o lună, două.

Al doilea obiectiv al platformei este să pună în legătură medici. În cazul meu, ca neurochirurg, atunci când vine un pacient cu o tumoră cerebrală, eu nu sunt singurul care ia decizia terapeutică. Este implicat un oncolog, un radioterapeut, un anestezist, sunt mulți medici care trebuie să contribuie. Ne dorim să creăm această legătură între medici pentru ca o dată ce un pacient intră în sistemul Medicentrum, să plece de acolo, în câteva zile, cu un plan clar pe toate liniile adică: îl operăm, facem radioterapie, facem tratament oncologic.

În perioada pandemiei a crescut foarte mult numărul de solicitări, dar trebuie să ținem minte că online-ul se face offline. Oamenii nu înțeleg mereu cum trebuie să încarce analizele pentru a fi consultați mai repede pe platformă, așa că noi avem la fiecare pas suport de call-center, care sună pacientul și medicul, și stă cu el la telefon și îi explică cum să încarci documente, cum să apeși butoanele, unde trebuie să apeși pentru a trimite documentul, pentru că altfel, dacă nu ai suport la fiecare pas, va fi un dezastru.

Poate că peste 10 ani când lumea va fi obișnuită cu telemedicina vor fi acțiuni intuitive, dar în momentul de față nu e așa. Dacă întrebăm 10 oameni ce înseamnă acum telemedicină, vom primi 10 răspunsuri diferite. De la „nu înțeleg ce-i aia” până la „vorbit la telefon cu medicul”. Partea de educație, atât a pacientului cât și a medicului este absolut esențială, ca să ai orice formă de proiect de telemedicină.     

Un alt aspect pozitiv al telemedicinei apare în situația în care ai resurse, ai terapii intensive, dar nu ai medici care să le populeze. Ar putea exista, de exemplu, o secție de diabetologie într-un spital, dar să nu fie diabetologi care să se ocupe de ea. În această situație este de ajutor telemedicina, unde un medic de medicină internă sau unul de familie, cu expertiză în diabet poate trimite trimite datele pacientului mai departe către un centru de diabet din Cluj, sau din Iași, și pacientul să primească sfaturi medicale pertinente. Acest proces este numit generic teleexpertiza, iar acei pacienți care sunt depistați cu probleme complexe pot fi trimiși fizic către un centru specializat în tratarea problemei respective.”      

Spitalul Digital este un proiect realizat de SpațiulMedical și BORO Communication, în parteneriat cu Philips Healthcare România.