Dr. Valeriu Gheorghiţă: Ca să poți să generezi o strategie corectă trebuie să pleci de la niște date corecte, care să fie reale și la care să poți avea acces printr-un simplu click

Dr. Valeriu Gheorghiţă este Medic primar Boli Infecţioase în cadrul Spitalului Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila”, una dintre primele unităţi medicale din ţară care au implementat triajul virtual al pacienților. Pe 23 iulie a participat în calitate de Speaker în cadrul evenimentului Xgroup Meeting – Spitalul Digital, parte a campaniei de comunicare a celei de-a cincea ediții a Convenției Române a Spitalelor ROHO.

Vă prezentăm un sumar al intervenției domnului Dr. Valeriu Gheorghiță, din cadrul evenimentului:

„Din perspectiva infecționistului care din luna Martie se află alături de colegii din toată țara în lupta împotriva acestei maladii care ne afectează viața fără precedent, consider că digitalizarea în sistemul medical și în educație nu mai reprezintă o alternativă, un moft, ci, este o prioritate absolută. Vorbind din experiență, în momentul în care am avut primii pacienți internați, diagnosticați cu Covid 19, una dintre provocări a reprezentat-o însuși suportul de hărtie al foii de observație și foaia de consimțământ pe care trebuia să o semneze pacientul, care ulterior trebuia să urmeze un alt circuit având în vedere că era contaminat și nu putea fi pus împreună cu restul documentelor medicale.

Mergeam și făceam vizita medicală zilnică la pacient și toate acele constante pe care noi le măsurăm (saturația periferică a oxigenului, tensiunea arterială, frecvența cardiacă), trebuiau colectate undeva și apoi să mergi în cabinet și să le notezi în foaia de observație. Sunt doar câteva exemple care au impus digitalizarea în acest domeniu. Pe parcurs am reușit, cu sprijinul unor furnizori, să beneficiem de o serie de avataruri care ne-au permis să creăm o interfață între noi, personalul medical, și pacienți prin intermediul unor tablete prin care puteam să vedem pacientul, să-l instruim să-și măsoare saturația în oxigen, să își măsoare tensiunea arterială, să putem vedea acești parametri și să apreciem starea de sănătate și evoluția pacientului.

Gândiți-vă doar la situația în care uitai să-i ceri pacientului niște date medicale și te dezechipai, ajungeai în cabinet și ulterior trebuia să revii asupra anamnezei. Toate aceste lucruri au creat nevoia imperioasă de digitalizare și au accelerat această dezvoltare în domeniul digitalizării sistemului medical, în tot ceea ce înseamnă concept de Ehealth și Elearning.

Sunt părinte a doi copii și a trebuit cumva să mă adaptez și eu în ceea ce privește conceptul de Elearning și de continuare a activităților școlare. Sunt implicat în activitatea cu studenții și a trebuit în toată această perioadă să desfășor activitatea universitară prin cursuri online. Gândiți-vă la cât de importantă a fost și transmiterea informațiilor între noi, cei care facem parte din sistemul medical din România și colegii noștri din afară care au avut o experiență mult mai mare legată de managementul pacienților cu Covid.

De asemenea, cred că devine evident faptul că personalul medical și resursa umană calificată din domeniul sănătății este deficitară în raport cu solicitările la care este supus sistemul medical în momentul de față. Un simplu exemplu ar fi cel al desfășurării anchetelor epidemiologice în județe care au un singur epidemiolog, și în care se raportează zeci sau sute de cazuri.

Cred că digitalizarea în acest domeniu este foarte importantă și țări dezvoltate precum Singapore sau Coreea de Sud aplică unele modele informatice de identificare a contacților unui pacient diagnosticat cu Covid. Sunt o serie de aplicații pe care și Spitalul Militar Central încearcă să le dezvolte printr-un proiect câștigat, respectiv aplicații care identifică toți contacții pacientului diagnosticat și care notificați mai apoi printr-un mesaj să se autoizoleze pentru că într-o anumită perioadă au fost contact apropiat cu un caz confirmat.

Toate aceste sisteme tehnologice vin să sprijine tot ceea ce înseamnă act medical, proces medical, începând de la prevenție, evaluare, monitorizare și stabilirea planului terapeutic. În momentul în care noi nu avem niște date concrete este foarte complicat să dezvolți o strategie coerente și adaptată nevoilor reale. Și vă pot vorbi despre infecțiile asociate asistenței medicale și rezistența la antimicrobiene, știm cu toții că avem o mare problemă în ceea ce privește această parte a actului medical, care ține de siguranța pacientului și de siguranța serviciilor medicale.

Suntem în continuare blamați pentru că nu avem un sistem de raportare eficient a infecțiilor asociate infecțiilor medicale, a consumului de antibiotice. Ca să poți să generezi o strategie corectă trebuie să pleci de la niște date corecte, care să fie reale, integrate la nivel național și la care să poți avea acces printr-un simplu click. Din punctul meu de vedere degeaba avem un centru foarte bine dezvoltat dacă celelalte centre din țară nu sunt dezvoltate și nu sunt integrate în acea rețea informatică. Cel mai probabil pacientul se va pierde undeva în acest sistem.

Consider că un rol foarte important al digitalizării în sistemul medical în momentul de față îl reprezintă sprijinirea parcursului pacientului de la momentul în care el prezintă o problemă de sănătate și până la accesul final la un specialist. Într-adevăr, în momentul de față există o serie de lacune în legislație legate de cât de mult pot să intervin cu digitalizarea în actul medical, până unde ești acoperit din punct de vedere medico-legal, al malpraxisului și al răspunderii medicale. Știm că pacienții de multe ori sunt pierduți în acest circuit, de la un cabinet la altul, de la un specialist la altul, fără să existe o concluzie integrată atunci când mai mulți specialiști se pun la aceeași masă și pot să ia o decizie în favoarea pacientului.

Noi știm că în managementul acestei pandemii, modelele matematice au avut un rol foarte important în estimarea numărului de îmbolnăviri, estimarea numărului de decese, al impactului la nivel global, sau național. Toate aceste modele matematice au permis crearea unor strategii de acțiune, așa cum au fost ele, cu limitele lor. Este prima pandemie cu un coronavirus. Tot ce am avut până acum au fost cu virusuri gripale unde aveam tratament, măsuri specifice de prevenție cum ar fi vaccinarea, deci cumva lumea medicală și toată lumea în general s-a confruntat cu o situație epidemiologică fără precedent și care din păcate nu este în momentul de față controlată și care creează mari probleme în anumite părți ale lumii, inclusiv în România.

Dacă vorbim de digitalizare trebuie să admitem că există o serie de limite în momentul de față care țin de armonizarea legislației în domeniu, de protecția datelor cu caracter personal, de training-ul personalului medical și de educația pacienților, pentru că am avut pacienți care s-au simțit neglijați din punct de vedere medical din cauză că medicul sau asistenta nu a mai stat foarte mult timp alături de ei și că această comunicare a avut loc mai mult virtual. De asemenea, cred că aceste discrepanțe foarte mari între anumite centre vis-a-vis de nivelul de dezvoltare în ceea ce privește digitalizarea reprezintă o barieră în a avea acces la niște beneficii mult mai mari ale acestui concept, care reprezintă cu siguranță viitorul apropiat.”

Spitalul Digital este un proiect realizat de SpațiulMedical și BORO Communication, în parteneriat cu Philips Healthcare România