Conf. Dr. Bogdan Braticevici: Patologia este mult mai severă în această perioadă decât înainte, iar costul per caz este mai crescut din cauza agresivității bolii

Conf. Dr. Braticevici, Director Medical al Spitalului Clinic „Prof. Dr. Theodor Burghele” a atras atenția asupra creșterii costurilor pentru îngrijiri medicale și a numărului de cazuri grave care se prezintă la spital cu posiblități terapeutice reduse în cadrul celei de-a cincea ediții a Convenției Române a Spitalelor – ROHO.

„A trebuit să fim foarte atenți cu managementul resurselor existente și să facem achiziții în regim de urgență a echipamentelor de protecție și a materialelor de dezinfecție în toată această perioadă. Am amenajat rapid spații de izolare pentru pacienții pozitivi, sau suspecți Covid-19 până la realizarea unor circuite funcționale atât pentru pacienți, cât și pentru personal.

Spitalul nostru a fost construit la începutul anilor 1940, iar cu o lună înainte de declanșarea pandemiei am rămas și fără epidemiolog, motiv pentru care a fost foarte greu să stabilim circuite sigure, și a trebuit ca toată activitatea unui epidemiolog să o facem noi. 

Un alt mare minus a fost că pandemia ne-a găsit și fără un medic infecționist. Prin posibilitatea de angajare în perioada de urgență am reușit să avem un astfel de medic, dar după două luni de activitate, acesta a fost detașat la Spitalul Modular „Victor Babeș”. Noi ne continuăm activitatea în aceste condiții și sperăm să fie totul bine.

Triajul a fost organizat în două locuri: unul pentru intrarea în spital, și un altul pentru pacienții oncologici care se adresau ambulatoriului de oncologie pentru a nu interacționa cu pacienții care vin la Clinica de Urologie, cea de Cardiologie, sau cea de Medicină Internă. O mare problemă după declanșarea stării de urgență a fost asigurarea serviciilor tratamentului pacienților noștri. Mai bine de jumătate dintre persoanele cu patologie oncologică sunt din afara Bucureștiului, iar noi a trebuit să reducem numărul de paturi funcționale.   

În perioada de urgență am avut internați în spitalizare continuă 330 de pacienți, toți în stare gravă. În aceste condiții, cei mai mulți dintre ei au fost operați rapid, în primele 24 de ore de la internare, fără a avea timp să așteptăm rezultatul unui test Covid. Echipamentul în care colegii care operau trebuiau să stea câte 2-3 ore era foarte greu de suportat. Am reușit să trecem cu bine, însă, peste această primă etapă.  

În starea de alertă numărul pacienților a crescut până la 2000 de pacienți pentru spitalizarea continuă. Chiar și așa, acest număr este mai mic comparativ cu cifrele de anul trecut din aceeași perioadă cu o treime. Am constatat totuși că patologia este mult mai severă în perioada pandemiei decât înainte, iar costul per caz este mai crescut din cauza agresivității bolii. Vin cazuri grave, uneori în situații în care posibilitățile noastre terapeutice sunt limitate. Deși în această perioadă a scăzut adresabilitatea, am constatat că la o serie de materiale de uz curent, de unică folosință, s-a dublat cantitatea folosită față de anul trecut. 

Semnificativă a fost creșterea numărului pacienților care aveau nevoie de spitalizare de zi ajungând la un număr de 7100 de pacienți până la finele lunii septembrie. Prin structura ambulatoriului spitalului, avem un compartiment de oncologie care a funcționat în permanență, și în perioada stării de urgență.         

Numărul intervențiilor a fost foarte mic în prima parte a pandemiei, din cauza limitărilor impuse, dar după trecerea la starea de alertă, numărul intervențiilor chirurgicale a crescut semnificativ. 

Toți pacienții care sunt repartizați pentru internare continuă sunt testați la internare, stau în secția tampon până le vine rezultatul, după care sunt duși pe secții. Marile urgențe continuă, totuși să fie operate, chiar și fără teste, cu echipamentul necesar.

Am fost sprijiniți de Primăria București și ASSMB cu materiale și echipamente de protecție, dezinfectanți și am putut completa utilarea secției de terapie intensivă cu două noi paturi complet utilate, lucru care a contat foarte mult pentru activitatea noastră. Personalul spitalului a fost, de asemenea, alături de noi și de pacienți, a înțeles de la început situația și nu am avut probleme. Au apărut stări de oboseală sau iritare, dar fără a avea un impact asupra activității medicale.”  

Vă invităm să urmăriți SpațiulMedical și pe Facebook și LinkedIn.