Asist. Univ. Dr. Alexandru Herdea este Medic Ortoped Pediatru în cadrul Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii “Grigore Alexandrescu” din Bucureşti, unul dintre primele spitale publice care au eficientizat gestiunea pacienților și timpul de așteptare, integrând tehnologia în relația cu pacienții. Pe 23 iulie a participat în calitate de Speaker în cadrul evenimentului Xgroup Meeting – Spitalul Digital, parte a campaniei de comunicare a celei de-a cincea ediții a Convenției Române a Spitalelor ROHO.
Vă prezentăm un sumar al intervenției domnului Dr. Alexandru Herdea, din cadrul evenimentului:
„În urmă cu doi ani am reușit să implementez primul sistem informatic de gestionare al pacienților. Am redus timpul de așteptare, am degrevat colegii medici de grija birocrației, respectiv de nevoia de a repeta aceleași date ale pacientului în mai multe locuri. Toate astea datorită faptului că am lucrat în sistem, am văzut problemele și am avut cunoștințele necesare pentru a dezvolta un astfel de soft.
Sigur, cunoștințe modeste, dar care au schimbat totuși radical modul de lucru medic-pacient-aparținător care până în acel moment, de 130 de ani încoace, se desfășura în modul clasic. Toate acestea s-au realizat și datorită unui director de spital care a fost dispus să acccepte provocarea digitalizării.
Un an mai târziu, am creat aplicația care gestionează paturile din spital în timp real, cu ajutorul unor tablete. Cine-ar fi crezut că peste încă un an, în contextul pandemiei Covid, această aplicație va deveni vitală în contextul numărului limitat de paturi? Imediat după începerea pandemiei am creat programul Coronavirus Triaj, o metodă de triaj pentru pacienți și pentru personalul medical prin intermediul unui touchscreen și a unei camere cu termosenzori, astfel încât am fost pregătiți încă din momentul zero.
De câte cazuri de infecții ați auzit în Spitalul „Grigore Alexandrescu” care să infecteze o secție întreagă, sau chiar mai mult? Zero. Nevoia crează cererea, dar nu trebuia să vină o pandemie pentru a aduce în prim plan acest lucru. Să nu uităm că în mijlocul serviciilor noastre se află pacientul. Pentru el facem tot ce ne stă în putință pentru a-l aduce la starea inițială de sănătate.
În urmă cu un an, când am propus telemedicina pentru partea mea, de ortopedie pediatrică, mi s-a spus că România nu este încă pregătită pentru așa ceva și nu va funcționa niciodată. Mă bucur că între timp, s-a demonstrat contrariul.
Trebuie menționat însă și vidul legislativ din domeniul telemedicinei. Se poate să vrem să facem bine și să ne trezim că suntem ilegali. E bine să punem de acum bazele unei legislații care să-ți permită să te dezvolți astfel încât pacientul să aibă de suferit cât mai puțin, iar medicul să reușească să lucreze cât mai ușor.”
Spitalul Digital este un proiect realizat de SpațiulMedical și BORO Communication, în parteneriat cu Philips Healthcare România.