Alexandru Costache, Medici pentru România: Telemedicina ar trebui să fie integrată în munca fiecărui medic datorită avantajelor evidente pe care aceasta le oferă

Alexandru Costache este cofondator și președinte al platformei „Medici pentru România”. Pe 23 iulie a participat în calitate de Speaker în cadrul evenimentului Xgroup Meeting – Spitalul Digital, parte a campaniei de comunicare a celei de-a cincea ediții a Convenției Române a Spitalelor ROHO

Vă prezentăm un sumar al intervenției domnului Alexandru Costache, din cadrul evenimentului:

„În calitate de cofondator al Asociației Medici pentru România, aș vrea să amintesc de campania „Nu uităm de ceilalți”, lansată în perioada stării de urgență și să schițez cum văd eu spitalul viitorului.  

Cu sprijinul celor aproape 100 de medici voluntari am venit în sprijinul pacienților cronici punând la dispoziție o platformă gratuită prin care aceștia puteau solicita un consult de la distanță cu unul dintre medicii afiliați. În cele două luni de campanie, platforma Medici pentru România a susținut peste 1000 de consultații reușind astfel să diminueze efectele pandemiei, degrevând din presiunea pusă pe camerele de gardă. 

Ca în orice inițiativă au existat și provocări, și aici ar fi de menționat reticența anumitor medici care nu vedeau ca fiind neapărat utilă platforma. Sigur, utilitatea acesteia diferă de la o specialitate la alta. Este mai ușor în cazul dermatologiei de exemplu, unde am avut și cele mai multe solicitări, decât în cazul chirurgiei unde contactul fizic cu pacientul este foarte important, dar eu văd platforma utilă și aici, în faza postoperatorie.

Am trăit cu toții o perioadă grea, traversăm o criză fără precedent, dar eu prefer să văd partea plină a paharului și să mă concentrez pe oportunitățile pe care această criză le naște. S-a observat că s-a accelerat foarte mult procesul de digitalizare, mai ales în domeniul sănătății și ce se estima că se va implementa în următorii ani, s-a realizat mult mai repede. 

Sunt state care folosesc serviciul de telemedicină de ani de zile și pentru ei este o normalitate. Pentru un consult online nu mai este nevoie să te deplasezi la medic, iar prin intermediul unei platforme de genul celei pe care noi am dezvoltat-o, îi explici medicului problemele, ai tot istoricul tău medical stocat într-un cloud, la care evident că ai acces oricând, iar medicul îți recomandă să faci o serie de investigații și abia apoi te prezinți la cabinetul acestuia.  

Din punctul meu de vedere este timpul ca și în România această practică să devină o normalitate, și consider că telemedicina ar trebui să fie integrată în munca fiecărui medic datorită avantajelor evidente pe care aceasta le oferă.

Pe lângă medicină am convingerea că-n viitorul apropiat se va pune mai puțin accent pe tratament și mai mult pe prevenție și diagnosticare cu ajutorul soluțiilor digitale, cum ar fi dispozitivele de măsurare a funcțiilor vitale în timp real, aplicațiile mobile și inteligența artificială. Toate acestea vor genera un volum uriaș de date, iar cu ajutorul inteligenței artificiale medicii vor putea să prescrie tratamente personalizate.      

 Pentru a contura viziunea mea despre spitalul viitorului voi face o analogie cu un turn de control al traficului aerian care monitorizează, evident, aterizarea, decolarea, și bunul mers al avioanelor. În viitor, eu văd spitalele ca un centru de comandă, pacienților fiindu-le monitorizate funcțiile vitale, iar în caz de anomalii se va interveni mult mai rapid.  

Cred că ar trebui să ne obișnuim deja cu gândul că atribuțiile personalului medical se vor schimba în următorii ani, iar o parte din sarcinile acestora, în special cele repetitive, vor fi preluate de către roboți, cu ajutorul tehnologiei IPA care are la bază de asemenea inteligența artificială.

Gândiți-vă ce-ar însemna ca un robot să se ocupe de toată partea aceasta migăloasă: înregistrarea documentelor, analizelor, livrarea medicamentelor și a hranei pentru pacienți. Evident că asta presupune economisire de timp și bani, iar personalul medical s-ar putea concentra mai mult pe problemele pacientului.    

Trăim deja într-o lume digitală și trebuie să ne adaptăm realităților, iar prioritățile decidenților ar trebui să fie digitalizarea și pregătirea oamenilor. Poate că aceste investiții par costisitoare pe termen scurt, dar cu siguranță pe termen lung, vor aduce cel mai bun randament.”     

Spitalul Digital este un proiect realizat de SpațiulMedical și BORO Communication, în parteneriat cu Philips Healthcare România.